Публікації

Чи може блогер рекламувати ліки через свій Instagram-акаунт?

Стрімке зростання популярності соціальних мереж відкриває нові можливості для проведення рекламних кампаній. Тільки уявіть, блогер, що має більше мільйона підписників у Instagram, запускає рекламний продукт у мережу, який одразу шаленими темпами розповсюджується через сторіз, збереження запису, пересилання друзям у приватні повідомлення. Разом із мільйоном дійсних підписників одного блогера завдяки Інста-павутині пост із рекламою стане відомим значно ширшому колу користувачів. 
Виробники ліків, які ладні вкладати величезні суми у рекламу власних препаратів, звичайно, усвідомлюють переорієнтацію ринку, тому із задоволенням підхоплюють ідею про запуск реклами лікарських засобів через акаунти відомих блогерів. Для успішної реалізації цієї ідеї не слід забувати про юридичну сторону питання. 

Чи дозволяє чинне національне законодавство поширювати рекламу ліків таким способом? 
Для відповіді звернемось до Закону України «Про рекламу». Варто відмітити, що цей Акт лише один раз згадує про рекламу у Інтернет-мережі з прив’язкою до тютюнових виробів. Жодної згадки про дозвіл або заборону реклами будь-яких осіб або товарів у соціальних мережах Закон не містить, за винятком вимог до реклами тютюнових виробів.


ВАЖЛИВО!
Якщо Закон не забороняє рекламування за допомогою соціальних мереж, це означає, що такий спосіб розповсюдження реклами дозволений. Однак, перш, ніж поширювати конкретну рекламу у своєму акаунті, ознайомтесь із встановленими вимогами.

Разом із загальними вимогами до будь-якої реклами, яка поширюється на території нашої держави, зазначений Закон встановлює спеціальні вимоги до реклами лікарських засобів. 
Окрім іншого, цей Закон передбачає, що у рекламі ліків забороняється розміщення:
  • посилань на конкретні випадки вдалого застосування лікарських засобів;
  • спеціальних виявлень подяки, вдячності, листів, уривків з них із рекомендаціями, розповідями про застосування та результати дії рекламованих товару чи послуги від окремих осіб. 
Для того, щоб пост «зайшов», блогер має його красиво й максимально зрозуміло подати читачам. З цією метою часто використовується розмовний стиль мовлення із заохоченням підписників до діалогу. Таким чином, якщо блогер вимальовує життєву історію й згадує у ній про те, що відповідний лікарський засіб йому допоміг у вирішенні проблем із здоров’ям, то він, по суті, розповідає про застосування товару та результат його дії. Подібна реклама підпадає під зазначену вище заборону, тому не може бути поширена.

ВАЖЛИВО!
Здійснюючи рекламу препарату у Instagram не згадуйте у своєму пості про його застосування вами або іншими особами та про результати його дії. 
Якщо ви не наводите у рекламі ліків зазначену вище інформацію, то можете її поширювати у Instagram, за умов врахування аспектів, про які поговоримо далі.

Чи може популярна особа рекламувати ліки? 
Не секрет, що виробники товарів для маркетингових цілей обирають саме популярних людей, деяким із яких навіть пропонують стати амбасадорами бренду. Однак, чи може блогер стати амбасадором фармацевтичного бренду або хоча б поширити рекламу окремого препарату? 
Закон України «Про рекламу» визначає, що у рекламі ліків забороняється розміщення зображень і згадок імен популярних людей, героїв кіно-, теле- та анімаційних фільмів, авторитетних організацій.
Закон чітко не передбачає, яких саме осіб у юридичному сенсі слід вважати популярними. 
Навряд чи у когось виникнуть сумніви щодо відомості Кріштіану Роналду, який є обличчям бренду Jeep, або ж Бенедикта Камбербетча, який представляє Jaguar, або ж Новака Джоковича, який активно співпрацює з Peugeot. Перший спочатку досяг успіхів у футболі, другий – у кіно- і театральній діяльності, третій – у тенісі. Ставши популярними поза Instagram ці особи створили власні акаунти у цій соціальній мережі, розширивши тим самим поле для рекламування бренду. 
Щодо блогерів, які не були широко відомими до реєстрації й просування ними своїх акаунтів, ситуація відрізняється, оскільки викликає ряд питань. 
  • Чи може кількість підписників у Instagram бути визначальним фактором для визнання блогера популярним? 
  • Якщо так, то чи достатньо для цього півмільйона підписників? Або ж бар’єр популярності буде подоланий лише при наявності мільйона або іншої кількості підписників?

Офіційних відповідей контролюючих органів поки немає, оскільки такі справи ще не висувались на порядок денний. Відсутність практики розгляду уповноваженими органами випадків рекламування блогерами ліків у Instagram, за наявності фактів повсюдного розповсюдження останніми такої реклами, не свідчить про те, що рано чи пізно відповідні органи не направлять свій приціл на перевірку правомірності подібних маркетингових заходів.

ВАЖЛИВО!
Якщо ви, блогер, вважаєте себе популярною людиною, то вам краще утриматись від рекламування ліків. У разі прийняття вами рішення про публікацію у своєму акаунті відповідної реклами, ви маєте усвідомлювати ризик потенційного визнання контролюючими органами вас популярною людиною. 
Отже, популярна людина рекламувати ліки не може. Проте сама словосполука «популярна людина», у контексті її застосування до блогерів, є невизначеною. Наявність оціночних формулювань у законодавстві наділяє органи влади свободою розсуду. Пам’ятайте, що така свобода у жодному разі не може бути свавільною. Рішення, дію або бездіяльність суб’єкта владних повноважень можна оскаржити до суду.

Чи може блогер-лікар, який позиціонує свій акаунт як професійний, рекламувати препарати?
Закон України «Про рекламу» забороняє участь лікарів та інших професійних медичних працівників, а також осіб, зовнішній вигляд яких імітує зовнішній вигляд лікарів, у рекламі лікарських засобів.

ВАЖЛИВО!
Якщо ви лікар і ваш акаунт професійний, то навіть у ситуації, коли у пості-рекламі лікарського засобу ваше зображення відсутнє, проглядається порушення вимог чинного законодавства. 
Чому розглядуване у статті питання має значення?
Кожна особа роками формує своє положення у суспільстві. Удар по репутації є дуже серйозною публічною травмою. Чим популярніша особа, тим більше недоброзичливців вона має. Латентні неприхильники, так звані хейтери, на просторі соціальної мережі своїми коментарями не породжують правових проблем. Ситуація погіршується, коли такі хейтери володіють юридичними знаннями й застосовують їх шляхом подання скарг у контролюючі органи. 
Більше того, для бізнес середовища властиве таке явище, як конкуренція. Для того, щоб досадити конкуренту, можна спіймати його на порушенні, у тому числі й рекламного законодавства. 

ВАЖЛИВО!
Недоброзичливець може і не полювати за блогером, однак бажати завдання шкоди компанії, яку або товар якої він рекламує. 
Порушення вимог законодавства про рекламу зумовлює негативні наслідки як для виробника реклами, так і для рекламодавця й розповсюджувача реклами. Серед таких наслідків: штраф у п'ятикратному розмірі вартості реклами або, якщо її вартість неможливо визначити, штраф у розмірі до 300 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. 
Для того, щоб не натрапити на штрафи, перед запуском реклами необхідно послідовно встановити:
1. Можливість рекламування певного лікарського засобу. 
2. Відповідність або невідповідність конкретної реклами усій сукупності вимог законодавства. 

Підведемо підсумки. Рекламувати ліки у Instagram можуть тільки так звані «непопулярні» особи, які не є лікарями або іншими професійними медичними працівниками. Водночас у постах заборонено використовувати інформацію про застосування та результати дії рекламованого препарату. Текст посту та зображення, яке його супроводжує, має відповідати передбаченим законодавством загальним вимогам до реклами і спеціальним вимогам до реклами ліків. 

Савінова Альбіна, член ГО «Асоціація фармацевтів України»